onsdag 13 april 2011

Tapeter med blandad förtjusning

Jag har en lite komplicerad relation till just tapeter. Hemma hos oss har vi i nuläget endast tapet i två rum o då har vi dem som fondväggar. Egentligen är jag allergisk mot fondväggar också (i mitt eget hem, hos andra passar alltid det som de som bor där tycker om!), men som vi har gjort det så gillar jag det (tur va?).

Just tapeter har en tendens att ta över fokus från inredningen. Jag som då gillar att ha väldigt enkel inredning i stort o med smådetaljer som man märker efter hand, har lite svårt att få ihop det med just tapeter. Har man då en snygg tapet så blir det ju den som får störst fokus, inte mina älskade småsaker...

Vi har därför målade väggar, vita för det mesta, i nästan alla rum. Alla rum utan två. I Max rum (6,5 år) har vi satt en vad jag tycker ursnygg tapet från Ferm Living, Birds on branches. Han fick välja mellan tre tapeter som vi valt ut (men ville hör o häpna helst ha en tapet han inte fick med typ bondromantiska blommor i lila o rosa, o han är en riktig killkille som skulle vägra rosa i alla andra sammanhang). Han fick dock inte den (elaka styvmor) då jag har en stark känsla av att vi skulle behöva tapetsera om på direkten då. Nu gillar han den han fick o den passar väldigt bra hemma hos oss eftersom jag är kär i fåglar.




Det som gör tapet så klockrent för mig i ett barnrum är att alla småpinaler (i Max fall Lego för minst en miljon), får lite mindre fokus. De byggen man vill ska få större fokus kan man sedan sätta på en hylla, men i övrigt blir det tapeten som fångar blicken (inte alla isärplockade rymdskepp o dissikerade gubbar).




Den andra tapeten har vi i vårt nuvarande extrarum/gästrum. Det är en tapet som jag haft ögonen på i flera år o bara längtat efter att få ha någonstans, Minimoderns tapet Sitting Comfortably. Jag älskar den verkligen o på inköpslistan står en Eames elefant väldigt högt (iaf på min, lite oklart vart den är på Martins).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din åsikt är också viktigt!