fredag 14 augusti 2009

Varje människa äger sig själv

Sitter på jobbet och söker tillsammans med några kollegor svaret på vanliga skador inom kampsporten. Efter en enkel google-sökning hittar vi lite blandad info. Min favorit är denna motion som Gunnar Axén (m) skrivit till riksdagen (då s) ang Lag om tillståndsplikt för vissa kampsportsmatcher;

"En vuxen människa kan och bör få utsätta sig själv för vissa risker. Det är ofrånkomligt. I Sverige får en myndig medborgare röka, dricka starksprit i obegränsade mängder, ha oskyddat sex, köpa en miljon värktabletter, åka snowboard offpist, hoppa fallskärm och flirta med gifta personer."

Varje människa äger sig själv. Visst kan man hävda att det genererar lidande och kostnader i övriga samhället men vad av allt du och jag gör idag gör inte det mer eller mindre? Nej, släpp hästarna fria, det är min mening.

På samma sökning fann vi dessutom en mycket vetenskapligt förankrad artikel i Expressen där det påstods att det är högre skaderisk i boule än i kampsport...

4 kommentarer:

  1. håller med, alla äger sig själva o får ta eget ansvar över sitt liv.

    SvaraRadera
  2. grattis på namnsdagen!

    SvaraRadera
  3. Haha... ja, jag vet att jag är ganska kass på att uppdatera... men anonym???

    SvaraRadera

Din åsikt är också viktigt!